![](https://www.atzijedivadlo.cz/wp-content/uploads/2024/02/rok-1024x682.jpeg)
Už dávno není Miroslav Hanuš jen herec. Je výtečný také jako režisér a divadelní autor, což opět dokázal ve své nejnovější hře Rokenrol. I když hudební show inspirovaná životem krále českého rokenrolu Mikiho Volka měla premiéru už v květnu 2019 v Městském divadle Kladno (pod názvem Jak umřít na rokenrol), nyní se dočkala nového nastudování na prknech divadla Studio DVA. Hanuš se zároveň ujal jedné z hlavních rolí a ukázalo se, že měl opět velmi šťastnou ruku.
Inspirací k napsání hry rokenrol byl Miroslavu Hanušovi skutečný osud Mikiho Volka (1943-1996), českého rokenrolového krále, který měl poněkud komplikovaný a nešťastný osud. Dostal se do vězení, byl dotlačen ke spolupráci s StB, celý život se pral se závislostí na drogách a alkoholu, které zdárně kombinoval. To se bohužel negativně projevilo na jeho zdravotním stavu a nejspíš bylo i příčinou smrti. Zůstal sám, bez přátel i peněz, jeho mrtvé tělo bylo nalezeno až po několika dnech. Přesto svým hlasem, neobvyklým způsobem podání i špatnou angličtinou fanoušky fascinoval, milovali ho.
![](http://www.atzijedivadlo.cz/wp-content/uploads/2024/02/rok4-1024x682.jpeg)
Tramvaj s živým orchestrem
Autor scénáře Miroslav Hanuš se s jeho životem dopodrobna seznámil, což se projevilo i v precizně propracovaném scénáři, kde zaznívají drobnosti a zajímavé detaily, které mnoho diváků možná ani netuší. Díky postavě Mikuláše, která se dál proměňuje v agenta StB, kabaretiéra i ďábla (ztvárňuje sám Hanuš) mohl zvolit velmi hravou a zábavnou formu výjevů z jeho života, které jsou protkané písněmi i tanečními čísly tří dívek – andělů. Vše mu umožnil rozehrát výborně promyšlený koncept scény (Anna Forstová, Nikola Tempír), která připomíná interiér starší tramvaje, včetně sedaček i tyčí se zavěšenými „držátky“. V zadní části pak na vyvýšeném pódiu dává vyniknout šestičlennému orchestru (aranžmá a hudební nastudování Milan Potoček), který celou show živě doprovází. Po výtvarné stránce vše doplňují dobře zvolené a funkční kostýmy (Eva Beullfeuille).
![](http://www.atzijedivadlo.cz/wp-content/uploads/2024/02/rok2-1024x682.jpeg)
Když potká rocker Mikuláše
Do hlavní role, stejně jako v Kladně, obsadil Jana Krafku, který je nejen hercem, ale i jednatelem Městského divadla Kladno. Je vidět, že mu roli psal na tělo, protože mu perfektně sedí, Krafka umí dokonale vystihnout všechny náročné Mikiho proměny včetně alkoholových a drogových opojení, stejně jako přesvědčivě vystoupit před fanoušky na pódiu. Kromě toho, že je výborným hercem, je i skvělým zpěvákem, takže v jeho podání písně zaznívají velmi věrně a autenticky.
![](https://www.atzijedivadlo.cz/wp-content/uploads/2024/02/ROK7.jpg)
Jeho protihráčem je v pražské inscenaci sám autor a režisér Miroslav Hanuš, který vystřídá hned několik postav. Jako Mikuláš v tramvaji se s Mikim setká poprvé, následně ho v různých podobách provází celým jeho životem (estébák, kabaretiér, ďábel). Nechybí mu ani dámský doprovod, tři andělé, které ztvárňují Anežka Rusevová, Eva Leimbergerová a Lucie Pernetová, všechny tři s neuvěřitelnou energií a nasazením, v němž naplno zvládají zpívat, tančit i přidat pár akrobatických prvků. Vzhledem k tomu, že všichni hlavní aktéři prakticky neslezou z jeviště, jsou výkony ve dvouhodinovém představení o to víc fascinující. Zde je třeba zmínit i skvělou práci choreografky inscenace, manželky Miroslava Hanuše, Jany Hanušové. Tvoří už osvědčený tým, pracují spolu na inscenacích pravidelně a jejich vzácná souhra a shoda je pak na výsledku znát. Přesně, jako tady.
![](http://www.atzijedivadlo.cz/wp-content/uploads/2024/02/rok3-1024x682.jpeg)
Na jevišti divadla Studio DVA se podařilo vytvořit další skvělou inscenaci, díky níž si (dle ročníku narození) buď zavzpomínáte, nebo se dozvíte mnohé věci o dnes již téměř zapomenuté rokenrolové legendě. Hra je napsaná natolik srozumitelně, že se v ní ani bez znalosti neztratíte, takže i mladí si přijdou na své. Především vás ale budou fascinovat výborné herecké výkony, skvělá hudba a když vás její elektrizující vibrace strhnou, můžete si v závěru v hledišti dokonce i zatančit.
Hodnocení: 100 %
Psáno z premiéry 19. 1. 2024.
Monika Brabcová (autorka je doktorkou teatrologie)