Byl Hordubal ušlápnutým manželem, který se stal po návratu z „velkého světa“ racionálním liberálem? Nebo naopak osamělým mužem, chvílemi dojemným i komicky zabedněným člověkem, jemuž se svět změnil náhle před očima? Slavný román Karla Čapka je zajímavý především dvojím úhlem pohledu, tedy neustálou konfrontací představ a skutečnosti. Inscenaci nastudoval nový kmenový režisér Činohry ND Michal Vajdička, v jehož režijní práci lze pozorovat i prvky konzervativního modelu divadla ozvláštněné o moderně vystavěné, řemeslně propracované jevištní situace, při tvorbě výrazných charakterů především precizně pracuje s herci.
„Před deseti lety mě poprvé napadlo dramatizovat Hordubala – bylo to ještě v jiném divadle i s jiným režisérem. Viděla jsem tehdy po čase Fričův film Hordubalové, román si znovu otevřela a nápad si tehdy poprvé zapsala. Mně osobně bylo téma Hordubala blízké i proto, že pocházím z moravské vesnice na Vysočině, z prostředí ovlivněného jak katolicismem, tak určitou velmi specifickou a pečlivě dodržovanou rituálností,“ říká o inscenaci dramaturgyně a autorka dramatizace Ilona Smejkalová. „Spousta věcí se za těch zhruba sto let nezměnila, byť rusínská vesnice u Čapka je něčím vskutku izolovaná a svérázná, určitě není zas tak jiná než moje rodná Černá,“ dodává.
„Aktuálnost je zejména ve zdůraznění potřeby analytického a kritického myšlení. Nutnosti dekódovat všechny informace. Dnešní svět je zahlcen informacemi, a pokud si nebudeme schopni najít klíč k jejich dekódování, klidně se z nás mohou stát kati, kteří přesvědčeni o své pravdě pošlou Polanu a Štěpána na popraviště. Čapek se v Hordubalovi snaží nenápadně skrýt fakta, která mění celkový pohled na vinu jednotlivých postav. Na jedné straně se věnuje rozboru zranění srdce Juraje Hordubala, který působí velmi seriózně a usvědčuje jednu z postav, na straně druhé upozorní čtenáře, že srdce se cestou do Prahy poškodilo, čímž zpochybní jednoznačnost předchozího tvrzení. Čtenář však musí být obezřetný a v neustálém střehu, aby dokázal tyto informace zachytit a zpracovat,“ dodává režisér Vajdička.
V hlavních rolích dramatizace, která měla v Národním divadle premiéru 1. prosince 2022, se představí Zuzana Stivínová, Alois Švehlík, David Prachař, Jiří Štěpnička, Radúz Mácha a další.
Foto Martin Špelda, Národní divadlo