
Poslední premiérou této sezony v Divadle Na Zábradlí je inscenace knižního bestselleru norského spisovatele Karla Ove Knausgårda Můj boj. Zamilovaný muž.
V režii Jana Mikuláška jde o druhou knihu z románové autobiografické hexalogie






V průběhu let 2009 až 2011 napsal Karl Ove Knausgård sérii šesti knih o celkovém rozsahu 3622 stran. Můj boj se okamžitě po vydání stal celosvětovou senzací.
Knausgård je často přirovnávaný k modernímu následovníkovi Marcela Prousta,
Norský spisovatele žijící ve Švédsku otevřeně mapuje svůj život v extrémním detailu a s nevídanou upřímností. Autor trvá na tom, že píše o sobě – muži narozenému 6. prosince 1968 v Oslu. Dále trvá na tom, že vše, o čem píše, se skutečně stalo a postavy příběhu jsou reálnými osobami. Jde tedy o hyperrealistický, autobiografický román gigantického rozsahu, který dopodrobna popisuje úseky autorova života veškerými zanedbatelnými detaily, které ho tvoří.
Režisér Jan Mikulášek a dramaturgyně Dora Štědroňová na motivy druhého dílu hexalogie vytvořili v Divadle Na zábradlí inscenaci Můj boj. Zamilovaný muž. Pro inscenační tým, který doplňuje scénograf a kostýmní výtvarník Marek Cpin, se jedná už o několiká-
tou inscenaci na motivy nedramatické knižní předlohy – po úspěšných adaptací
Bernhardova Mýcení či Balzacových Ztracených iluzí se nyní skrze Knausgårdovo
dílo zabývají tématy manželského vztahu, lásky i mužské křehkosti,
rodičovství i prosté každodennosti našich životů. „Zaujalo nás hlavně to, jak
Knausgård otevřeně a bez příkras zachycuje každodenní život – vztahy, rodičovství,
selhání i touhu po nějakém vyšším smyslu, má takovou zvláštní schopnost proměnit
každodennost v existenciální drama. Knausgård píše o věcech, které známe všichni,
ale málokdo je tak přesně a bez obalu pojmenuje. Právě tahle radikální všednost nás
přitahuje i v divadelní práci, je to neustálé hledání výrazových prostředků pro to, co se
vlastně běžně neukazuje – drobné napětí, trapnost, mlčení. Navíc jeho text dává velký
prostor k volné adaptaci, práci s jazykem, rytmem, obrazem. Je to upřímný, vrstevnatý
materiál, se kterým se dá jít do hloubky,“ říkají tvůrci inscenace.
Druhý díl série Můj boj s podtitulem Zamilovaný muž představuje upřímné
a hluboce osobní vyprávění o životním období, kdy autor opouští svou první
ženu i rodné Norsko a usazuje se ve Stockholmu. Právě zde poznává Lindu, do
níž se intenzivně zamiluje, založí rodinu a stává se otcem. Ústředním tématem
knihy i inscenace je láska – avšak ne idealizovaná, nýbrž láska vnímaná jako
zápas, v němž se zrcadlí i každodenní těžkosti a pochybnosti. Spisovatel říká o vztahu s manželkou Lindou: „Vyprávěli jsme si o sobě všechno, tak jak to zamilovaní dělávají, a ačkoliv na všem tom štěstí bylo cosi nesnesitelného a věděli jsme, že to nemůže trvat věčně, pomyšlení na to, že by k tomu mohlo dojít, v nás vyvolávalo hrůzu. Ovšem žili jsme, jako bychom to nevěděli.“ Knausgård neuhýbá před nepříjemnými pravdami a s nesmírnou otevřeností zkoumá své vztahy, vnitřní pocity i myšlenky, čímž vytváří syrový a přesvědčivý obraz svého života. Můj boj lze vnímat nejen jako příběh konkrétního spisovatele, ale především jako výpověď o nás, o našich pocitech a myšlenkách, které si mnohdy ani nepřiznáváme.
Inscenace má nezvyklý začátek, Anna Kameníková se z jeviště rozhlíží po publiku. „Vítejte na Měsíci autorského čtení,“ herečka odkazuje na literární festival, který se každý červenec koná v Brně či Ostravě. Miloslav König čeká pod pódiem, vstoupí na jeviště a okamžitě se z něj stává samotný norský spisovatel Karl Ove Knausgård. Miloslav König v minulém roce obdržel Cenu Thálie za roli Michela Houellebecqa v inscenaci Veřejní nepřátelé. Jako jeho žena Linda se divákům poprvé na Zábradlí představila čerstvá držitelka Českého lva Simona Lewandowska. Lewandowska, mladá herečka, která ale už stačila zazářit v televizních seriálech jako Zlatá labuť či Dobré ráno, Brno! – role rosničky Andrey v seriálu Jana Prušinovského jí v březnu vynesla i Českého lva. Herecké obsazení tvoří vedle ústřední dvojice členové a členky hereckého souboru Divadla Na zábradlí Anna Kameníková, Dita Kaplanová, Jiří Vyorálek a Michal Bednář.
Herecké výkony Miloslava Königa a Simony Lewandowské jsou vynikající, ale všichni herci podávají skvělé výkony. Představení nemá hluchá místa. Scénografie Marka Cpina vytváří severskou atmosféru a různorodá prostředí. Rovněž jeho jednoduché kostýmy zdařile ilustrují severskou náturu. Závěrem konstatujeme, že poslední inscenace sezony se opravdu povedla. Říká se to nejlepší na konec, zde to platí na sto procent, byla to nejlepší inscenace této sezony.
Jaromír Hampl Zdroj a foto: DNZ Publikace: Hauer Jaroslav
