
Inscenace Anny Davidové volně vychází ze stejnojmenného knižního debutu Mikuláše Křepelky, který formou deníkového zápisu drze a provokativně zachycuje všednodenní realitu vedoucího hobbymarketu, kterým po mnoho let sám byl.
Autor Miloš Křepelka pracoval 20 let v brněnském Hobbymarketu. Každodenní zážitky sdílel ve formě ironických příspěvků na facebooku. Před třemi lety je knižně vydal v nakladatelství Větrné mlýny pod názvem Fušeři. Místo, kam se vydávají lidé před tím, než si pokusí splnit své stavitelské sny, místo, kde člověk rozvíjí svůj vztah k přírodě, kde se stává kutilem. Ale také místo vyhořelých zaměstnanců, frustrovaných zákazníků, nekonečně dlouhých front u pokladen, vynalézavých zlodějů a nenávistných reklamací.






V divadelní inscenaci Fušeři je velkoplošná maloobchodní prodejna rozehrávaná jako obraz současné rozdělené společnosti, ve kterém je snadné se ztratit nejen mezi regály, ale i sám sobě. Jednotlivé historky pokračuji jedna za druhou, aniž by inscenace gradovala. V představení je řada vtipných scének a situací ale celkový dojem je rozpačitý. Inscenace je založena na jednotlivých dnech, neskončí ale 31.prosince, jak divák očekává ale následuje ještě 32. prosinec a další prosincové dny s číslovkou 50,60 atd. Nenáročné , oddechové představení kde se místy pobavíte, ale to je tak vše. Zdá se, předloha – kniha nebyla vhodná pro celovečerní divadelní představení. Naopak je třeba pochválit herce, všichni hrají s velkou chutí a skvěle.
Tvůrci
Autor divadelní předlohy Mikuláš Křepelka( nar. 1977) je synem významného moravského básníka, vlastní spisovatelskou dráhu ale nikdy, ani potají, neplánoval. Vystudoval právo a sociální politiku, ihned po absolutoriu se však začal realizovat v jednom z velkých brněnských hobbymarketů jako prodavač. Během dvaceti let zde na kariérním žebříčku dostal až na ředitelskou pozici. Svoje postřehy z práce zveřejňovat pro skupinku přátel na facebooku.
Režisérka Anna Davidová pochází z umělecké rodiny (jejím otcem je známý režisér J. A. Pitínský, matkou Regina Bittová). Bratislavskou VŠMU, kde studovala v ročníku Petera Mikulíka, absolvovala v roce 2008 inscenacemi Heda Gablerová a Casablanca (mezi supy). Již její první práce na profesionálních jevištích vzbudily pozornost temperamentem, snivou obrazností a atmosférou. Záhy se zařadila mezi nejvýraznější talenty své generace a v roce 2010 byla za inscenaci Nora ve Štátnom divadle Košice poprvé nominována na cenu DOSKY (obdoba české Ceny Thálie). Cenu Alfréda Radoka získala v roce 2014. Od roku 2019 do roku 2021 byla uměleckou šéfkou divadla Husa na provázku.
Dramaturg Boris Jedinák vystudoval dramaturgii na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU a obor Etnologie a kulturní antropologie na FF UK. Už od studia tvoří režijně-dramaturgické duo s Petrem Erbesem. Od sezony 2020/2021 je dramaturgem Divadla Na zábradlí. Jako dramaturg a autor se podílel na inscenacích mimo Zábradlí – Divadlo Minor, ND Praha, Husa na provázku a dalších.
Marek Cpin je kmenový scénograf Divadla Na zábradlí od sezony 2013/2014.Vystudoval scénografii a kostým na brněnské JAMU v ateliéru doc. Miroslava Meleny. Na svém kontě má více než sto výprav k inscenacím po celé České republice. Pravidelně spolupracuje s kmenovým režisérem Divadla Na zábradlí Janem Mikuláškem. Jeho výrazné kostýmy se i v současných hrách vyznačují důslednou stylizací, je to scénograf zásadního jevištního gesta, které z výpravy činí klíčový element. Je držitelem Ceny divadelní kritiky v kategorii Scénografie roku za inscenace Požitkáři (2014) a Mýcení (2018). V roce 2012 připravil kostýmy k filmu Rozkoš Jitky Rudolfové, za které byl nominován na Českého lva. Pět let byl módním ředitelem časopisu Yellow a módním redaktorem české mutace ELLE.
Ivan Archer je český hudební skladatel a básník. Vystudoval textilní design na Technické univerzitě v Liberci. Pracoval i jako tesař, lesní dělník či klempíř. Hudbu studoval jako samouk. Archerova hudební tvorba je charakteristická progresivním přístupem k hudbě, překračováním žánrových hranic a využíváním netradičních nástrojů, často vlastnoručně vyrobených. Během své kariéry spolupracoval s řadou významných umělců a souborů. Od roku 2002 je spojen s Agon Orchestra, pro který vytvořil bezmála 20 orchestrálních skladeb. Jeho díla zazněla na festivalu Pražské jaro, ale také na festivalech vážné hudby v Hamburku, Vídni, Bratislavě či Budapešti. K jeho nejvýraznějším hudebně-divadelním počinům patří opera Sternenhoch, inspirovaná romanetem Ladislava Klímy Utrpení knížete Sternenhocha, uváděná na jevišti Nové scény Národního divadla v Praze v letech 2018-2024.Dále je Acher autorem hudby k mnoha divadelním a tanečním inscenacím, filmům a dokumentům.
Délka inscenace
Hraje se 95 minut bez přestávky
Inscenační tým
režie / Anna Davidová
koncept, scénář / Anna Davidová a Boris Jedinák
dramaturgie / Boris Jedinák
scéna, kostýmy / Marek Cpin
hudba / Ivan Acher
asistent režie / Petr Martiš
Obsazení
Anežka Kubátová
Magdaléna Sidonová
Miloslav König
Vojtěch Vondráček
Michal Bednář
Jakub Žáček
Vojtěch Hrabák
Jaromír Hampl Zdroj a foto: DNZ
Publikace Hauer Jaroslav
Ať žije divadlo